برچسب :: طراحی خودرو

فراخوان برای طراحی نمای ظاهری خودرو




ایران خودرو نخبگان کشور را برای همکاری در زمینه طراحی نمای ظاهری خودرو فراخواند.

[1393/09/18 10:00]

جزئیات سفر طراح آلمانی خودرو به ایران




مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌‌خودرو با تشریح جزئیات سفر دو هفته‌ای "واو را"، طراح آلمانی به ایران، گفت: در این سفر مذاکراتی برای طراحی خودرو صورت خواهد گرفت.

[1393/07/29 11:00]

کانسپت پژو L500 R




حدود ۱۰۰ سال از ساخت خودرو مسابقه‌ای L45 پژو می‌گذرد، خودرویی که داریو رستا (Dario Resta) در سال ۱۹۱۶ توانست با آن برنده مسابقه ایندیاناپلیس شود. اکنون در صدمین سالگرد پیروزی، این شرکت خودروساز به پاس احترام به این اتفاق و تیمی که آن را رقم زدند کانسپت پژو L500 R را به عنوان یک خودروی مسابقه‌ای هایبرید معرفی کرده است.

[1395/06/08 18:00]

تولید 5 خودروی جدید «سایپا» بر اساس «پلت‌فرم» خودروهای ژاپنی




افزون‌بر ۲ دهه از فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا می‌گذرد و اگرچه قرار است تا پایان امسال نخستین محصول طراحی شده روی پلتفرم جدید سایپا روانه بازار شود

[1395/05/05 14:00]

طراحی، حلال مشکلات صنعت خودرو




یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان می‌توانند با تمرکز بر روی طراحی خودروهای داخلی از شرایط تحریم و مشکلات بین المللی عبور کنند.

[1393/10/21 8:58]

آیا الان زمان مناسبی برای خودروساز شدن ایران است؟




خودروسازی کشور در حالی حدود نیم قرن سابقه و همکاری با برخی شرکت‌های معتبر دنیا را در کارنامه خود دارد که به اعتقاد کارشناسان و حتی فعالان این صنعت، هنوز نمی‌توان ایران را به معنای واقعی «خودروساز» به حساب آورد.اگرچه صنعت خودرو کشور در حال حاضر ده‌ها هزار نفر نیروی انسانی را در خود جای داده، از پلت‌فرم‌ مشترک بهره می‌برد و برند داخلی هم دارد و توانسته در دوران اوج به رده یازدهم در جدول خودروسازان بزرگ دنیا برسد، با این حال از برخی مولفه‌های اساسی خودروسازی، محروم است. به‌عبارت بهتر در دنیا، ایران را بیشتر به‌عنوان یک مونتاژکار در صنعت خودرو می‌شناسند نه خودروساز؛ چراکه کشور بعد از نیم قرن فعالیت در این صنعت، هنوز نتوانسته فاکتورهای اصلی «خودروساز بودن» را به‌دست بیاورد.از جمله مولفه‌ها و اصول با اهمیت در خودروسازی، «قدرت طراحی» و «داشتن پلت‌فرم‌» است، حال آنکه این دو اصل مهم هنوز در صنعت خودرو ایران به چشم نمی‌آیند.در واقع صنعت خودرو کشور در طول پنج دهه فعالیت خود، بیشتر یک مونتاژکار بوده تا خودروساز، زیرا نتوانسته به علم طراحی (چه در حوزه محصول و چه در فاز پلت‌فرم‌) دست پیدا کند.اگر نگاهی به محصولات خودروسازی ایران بیندازیم، می‌توان به وضوح فقدان طراحی و توسعه محصول را به چشم دید، چه آنکه پس از سال‌ها هنوز هم پرتیراژترین خودروهای داخلی را محصولاتی قدیمی و متعلق به خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. به‌عنوان مثال، در ایران‌خودرو بیشترین تیراژ متعلق به برندهای پژو است و حتی برندهای داخلی یعنی سمند و رانا و دنا از تیراژ کمتری برخوردارند. یا مثلا در سایپا و پارس‌خودرو، پراید صاحب بیشترین تیراژ است، خودرویی که اگرچه آرم داخلی روی آنها نصب می‌شود، با این حال طراحی آن به شرکت‌های خارجی مربوط بوده؛ بنابراین خودرویی متعلق به خودروسازی ایران محسوب نمی‌شود. با این حساب، پرتیراژترین محصولات صنعت خودرو کشور را تولیدات قدیمی و متعلق به شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دهند و عدم‌معرفی جایگزین برای آنها، خود دلیلی قاطع و محکمی برای نداشتن قدرت طراحی در این صنعت و «خودروساز نبودن» غول‌های جاده مخصوص است.

[1395/11/30 10:00]

بهترین طراحی های 2020 متعلق به چه خودروهایی است؟




سبک‌های طراحی و استایل بسیار متفاوتی در دنیای خودرو وجود دارد و این زیبایی‌شناسی در هر کلاس خودرویی نشان دهنده‌ درس‌های متمایزی است.ابعاد یا استایل یک خودرو و همچنین پیروی از اصول طراحی اهمیت چندانی ندارد زیرا همیشه نمونه‌های خاصی وجود دارند که ترکیب جذابی از ابعاد، پانل‌های بدنه و جزئیات بوده و یک خودروی بسیار ویژه را تشکیل می‌دهند.

[1399/06/15 10:00]

اهمیت جزئیات در طراحی خودرو




اگر شما هم به طراحی خودرو علاقمند هستید و قصد دارید مهارت‌ خود را در این زمینه بالا ببرید، بهتر است تا جای ممکن از اشیاء مختلف اسکچ بزنید و از این طریق به مطالعه بصری آنها بپردازید. این کار باعث می‌شود جزئیات را بهتر درک کرده و در ترسیم آنها به مهارت برسید. با مداومت بر طراحی، ذهن شما به مشاهده جزئیات عادت می‌کند و در پی آن دقت‌تان در تجزیه و تحلیل فرم بالا می‌رود.

[1395/05/25 20:00]

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم




همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.

[1395/05/27 20:00]

اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو




پیتر استیونس (Peter Stevens)، طراح خودرو نامداری است که سابقه تدریس در رویال کالج لندن را دارد. او رئیس بخش طراحی مک‌لارن، لامبورگینی و لوتوس بوده و همچنین در شرکت‌های ام‌جی و ماهیندرا سمت مدیر طراحی را داشته است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید مقاله‌ای در مورد اسکچ و اهمیت آن در روند طراحی است که استیونس برای راهنمایی دیزاینرهای تازه‌کار نوشته است.

[1395/07/15 18:00]

چگونه طراح خودرو شویم؟




پیش از این در سری مقالات لوسیانو بُوِه (Luciano Bove)، طراح خودرو ایتالیایی، مطالبی در مورد نحوه شروع تحصیل در رشته دیزاین، تبدیل اشتیاق خود به یک حرفه و نکاتی برای گذراندن دوره‌های آموزشی خواندید و با نحوه درخواست شغل آشنا شدید. روز مصاحبه شغلی می‌تواند زمان خوبی برای ارائه توانایی‌های به دست آمده در این مدت باشد و نتیجه آن آینده شغلی مناسبی را برایتان رقم بزند.

[1395/06/17 18:00]

آینده طراحی وسایل نقلیه




در نمایش طراحی وسایل نقلیه دانشجویان رویال کالج لندن سال ۲۰۱۵، طرح‌های مفهومی دیده می‌شود که با چشم‌پوشی تعمدی از امکان ساخت و تولید آنها، بیشتر به تحریک تفکر در مورد آینده توجه شده است. طرح‌ها طیف وسیعی از وسایل حمل و نقل را شامل می‌شوند، از خودروهای اسپرت تا خودروهای هوشمند و تراکتور که در ادامه چند نمونه از آنها را می‌بینیم.

[1395/05/31 20:00]

معرفی 5 خودرو مفهومی برگزیده سال 2016




سال 2016 رو به پایان است. همانند سال های گذشته امسال نیز در کنار خودروهای تولیدی، کانسپت های جدیدی توسط سازندگان مطرح رونمایی شدند که هر یک نوآوری های خاص خود را داشتند.

[1395/09/30 18:00]

۱۰ طراح برتر خودرو چه کسانی هستند؟




تا به حال از خود پرسیده‌‌اید، چه کسی شاهکار بعدی در صنعت طراحی خودرو را خلق خواهد کرد؟ اگر یک نفر باشد که چنین جایگاهی را از آن خود کند، قطعا یکی از طراحان برجسته‌ای است که در ادامه خواهید خواند. این افراد را خوانندگان وبسایت Jalopnik انتخاب کرده‌اند.

[1395/05/24 20:00]

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول




سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. چنین قطعات و جزئیاتی می‌توانند به ‌تنهایی نمایانگر یک دوره، جنبش و یا فلسفه‌ای خاص در صنعت خودروسازی باشند. این عناصر نه‌ تنها نماد دوره‌های زمانی بلکه نشان‌ دهنده زیبایی‌شناسی طراحان شرکت سازنده خود هستند. در ادامه بخش اول از این مطلب را باهم می‌خوانیم. ۱۰. المان‌های تزئینی در واقع المان‌های تزئینی جلوی کاپوت خودرو راه‌حلی هنرمندانه برای پوشاندن یک مشکل فنی بوده‌اند. در بسیاری از خودروهای قدیمی کلاهک رادیاتور در قسمت لبه کاپوت قرار می‌گرفت و برای پوشاندن آن به درپوشی متحرک نیاز بود، درپوشی که زیر آن درجه یا اصطلاحاً گِیج (gage) اندازه‌گیری روغن موتور قرار داشت. طراحان برای پوشاندن برآمدگی به وجود آمده عناصر تزئینی کوچکی به این قسمت اضافه کردند، از بانوی در حال پرواز کادیلاک ۱۹۳۰ تا پلنگ جهنده جگوار، همگی نمایانگر دوره‌ای هستند که خودرو‌ها چیزی بیش از یک وسیله نقلیه بودند. ۹. چراغ‌های مدور سال ۱۹۶۰ شورلت کروت برای اولین بار از ردیف چهارتایی چراغ‌های دایره‌ای شکل استفاده کرد، طرحی که تا به امروز برای اسپرت کردن کروت‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم در مورد چراغ‌ جلوی اتومبیل‌ها صحبت کنیم، طرح‌های نمادین و به‌ یادماندنی زیادی را می‌توان مثال زد، اما چراغ عقب کروت این نکته را یادآور می‌شود که اگر مهندسان همکاری لازم را با طراحان داشته باشند زمان بیشتری برای پرداختن به طراحی قسمت عقب خودرو صرف شده و نتیجه آن نیز طرحی به یاد ماندنی خواهد شد. این چراغ‌های قرمز رنگ بیننده را به یاد جت‌هایی می‌اندازد که حین حرکت آتش از پس آنها زبانه می‌کشد. ۸. باله‌های جانبی این قطعات علاوه بر اینکه المان‌های کلاسیک طراحی خودرو هستند، تمایلات ویژه زیبایی‌شناسی در دوره‌ای از تاریخ را معرفی می‌کنند. زمانی که بشر با امیدواری به آسمان می‌نگریست و آن را قلمرو بعدی خود می‌دانست. مردم دنیا از دیدن موشک‌های فضایی هیجان زده می‌شدند و این موقعیت خوبی بود تا با الهام از ظاهر موشک‌ها اتومبیل‌های باابهت و جذاب طراحی شوند، مانند کادیلاک مدل ۶۰ که در تصویر مشاهده می‌کنید. در واقع اوج این نوع طراحی را می‌توان در سری ۶۲ کادیلاک دید که سال ۱۹۵۹، یعنی یک سال پس از فرستادن ماهواره به فضا توسط آمریکا، به بازار آمد. اما استفاده از باله به اتومبیل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ آمریکایی محدود نمی‌شد. در همین دوران روسیه نیز در کشاکش رقابت با آمریکا برای رسیدن به فضا اتومبیل Moskvitch 408 را با ظاهری مشابه تولید کرد. شاید این یکی از بهترین نمادها برای نشان دادن هیجان بشر در آن دوران‌ باشد. ۷. ظاهر گوِه مانند اگرچه از نظر تاریخی فرم تیغه‌ای شکل در طراحی برندهای معتبر جایگاه خاصی نداشت، اما سرانجام همین فرم برای طراحی ایرودینامیک‌ترین و اسپورت‌ترین اتومبیل‌ها به کار گرفته شد. در این‌گونه مدل‌ها قسمت جلو با شیب، پایین‌تر از قسمت عقب قرار می‌گیرد، مانند Lancia Stratos و همین‌طور اتومبیل Lotus Esprit طراحی شده توسط جورجیوتو جوجارو، که چنین فرمی را در جهت تأکید بر سرعت خودرو به کار برده ‌است. ۶. سپرهای داگمار این نوع سپر نمایانگر سبک طراحی دهه ۵۰ و طراحی آن الهام گرفته از لوله توپ‌های جنگی است. چنین طرحی برای آن زمان، یعنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کاملاً مورد پسند مردم قرار گرفته و برای آنها یادآور سپر دفاعی ارتش آمریکا در آن شرایط بود. اما با گذر زمان و رسیدن به دوران موشک و فضاپیما، این سبک نیز جای خود را به طراحی عناصری داد که نماد جهش و پرواز بودند.

[1395/05/26 20:00]

مراحل طراحی مرسدس بنز




مرسدس‌ بنز به عنوان یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین خودروسازان، طرح‌های خاص و جذابی برای ‌مدل‌های خود ارائه می‌دهد. طرح‌هایی که در عین جذابیت، هویت بنز را به وضوح از طریق نشانه‌های بصری به نمایش می‌گذارند. شاید چنین دقت و ظرافتی موجب می‌شود تا روند طراحی از اسکچ‌های اولیه تا رسیدن به مدل نهایی و تأیید آن حدود سه سال زمان ببرد. در ادامه برای آشنایی با یازده مرحله طراحی مرسدس بنز همراه ما شوید.

[1395/06/03 19:00]

طراح بوگاتی و لامبورگینی در هیوندای




طراح سابق بوگاتی آلکساندر سلیپانو به عنوان سر طراح بخش جنسیس شرکت هیوندای فعالیت خواهد کرد. از این به بعد مدل های لوکس هیوندای را با برند جنسیس خواهیم دید و قرار است تا سال 2020 میلادی 6 مدل مختلف تحت نام این برند به بازار عرضه شود.

[1395/09/21 18:00]

طراحی فراری برای سال ۲۰۴۰




مسابقه جهانی دیزاین فراری، رقابتی است که در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از سوی این خودروساز بزرگ برگزار شد و دانشجویان موسسات طراحی سراسر جهان به شرکت در آن دعوت شدند. امسال نیز این مسابقه با عنوان «فراری در سال ۲۰۴۰» برگزار شده است که طی آن پنجاه مدرسه دیزاین به رقابت پرداخته‌اند.

[1395/06/06 19:00]

هیوندا سانتاکروز برنده طراحی مفهومی




امسال در نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی طرحی مفهومی از هیوندا به نمایش درآمد که توانست از جنبه‌های مختلف همچون تکنولوژی ساخت، مواد، طراحی و دیده شدن در بازار فروش، به بهترین شکل ظاهر شود و در رقابت با کیا تریل‌استر (Kia Trail’Ster) و میتسوبیشی جی سی (Mitsubishi GC-PHEV) نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

[1395/06/02 20:00]

انقلاب طراحی کیا و هیوندایی




سر طراح دو شرکت کیا و هیوندای کره جنوبی می گوید که تغییرات بزرگ در طراحی محصولات این دو شرکت یک ضرورت هستند و مسیر آینده هر دو برند را مشخص خواهند کرد. شرایر می افزوید که اگر همانند دیگر خودوسازان تکاملی آهسته را در طراحی های خود در نظر بگیرد، ممکن است برای این دو برند خطرناک شود.

[1395/06/24 18:00]